dinsdag 13 november 2012

Bezoek aan de boekenbeurs en het Mas


Eindelijk!  Op donderdag 8 november ’12 reden we met de bus richting Antwerpen.

In de voormiddag stond er een interactieve ‘Belevingstocht op de Boekenbeurs’ en in de namiddag een rondleiding in het ‘MAS’ op het programma.

 Wat een coole intro kregen we op de Boekenbeurs!  We werden er ondergedompeld in de geheimzinnige wereld van de ‘Book Detectives’.  Onze leerlingen werden er niet alleen stil van, maar ook supergemotiveerd om hun opgedragen missie als ‘Young Detectives’ ernstig waar te maken.

Via de ‘Book Detectives’ legde Mr. B  een gewichtige taak op aan onze ‘Young Detectives’.  Ze moesten op zoek gaan naar een spannend boek, een talentvolle auteur én zelf een goed verhaal schrijven!  Het allerbeste verhaal zou bekroond worden met een prijs: een boekenpakket voor de klas!

Gelukkig werden onze jonge speurders begeleid door de ‘Book Assistants’.  Via verschillende speuropdrachten naar het geschikte boek, schrijf- en tekenopdrachten en interessante ontmoetingen met schrijvers hebben we onze opdracht volbracht.

De auteursontmoetingen waren bovendien superleerrijk!  Zo leerde Gerda Van Erkel ons hoe we vanuit een poster met een oud VW-busje op een heus verhaal konden bedenken.  Ook gaf zij ons handige tips om een levendig en aangrijpend verhaal te maken.  Een ander auteur, Koen Dhaene, vertelde ons dat hij pas wanneer het verhaal in zijn hoofd af is, begint met het schrijven (lees: uittikken op pc) van het boek.  Ook onthulde hij ons wat de aanleiding was geweest voor het schrijven van enkele van zijn boeken.

Na een korte lunchpauze bracht de chauffeur ons naar het ‘MAS’.



























De leerlingen zijn gaan kijken naar de meesterwerken in het MAS.


Kijken naar kunst, zeker niet eenvoudig maar toch boeiend.  Wie is de kunstenaar, wanneer leefde hij, wat voor kunstwerk heeft hij gemaakt, welke media heeft hij gebruikt,….  Stapje voor stapje ontleedden we samen met de gids een kunstwerk.
Dan was het onze beurt.  De groepen werden verdeeld in kleinere groepjes om samen een kunstwerk te gaan bespreken.  Sommigen kregen een modern kunstwerk, anderen een “oud” kunstwerk uit de middeleeuwen of de renaissance.
Kijken, nog eens kijken en ontdekken....  Stilstaan bij kleur en vorm van een meesterwerk .       Is het abstract of figuratief?  Vind jij het mooi of lelijk?  Is je eerste indruk veranderd of juist hetzelfde gebleven?
De interactieve rondleiding met opdrachten in de tentoonstelling “Meesterwerken in het MAS”  was leerrijk voor jongeren van vandaag die met zoveel beelden worden geconfronteerd.
En wij, leerkrachten, genoten van het enthousiasme van de leerlingen!